[121] »The Tower är den perfekta polisserien, Malpractice det perfekta sjukhusdramat«

Denna vecka: Malpractice, The Tower II: Death Message, Billions, Michael Haneke och våldets estetik, Kelvin’s Book, The Five, The 1975 – Lollapalooza Chicago 2023, Allsång på Skansen, The Beat with Ari Melber, A Storm Foretold och Beyond Python: Sir Michael Palin & Rob Brydon Live.

[121] »The Tower är den perfekta polisserien, Malpractice det perfekta sjukhusdramat«

Brittisk tv bara ger och ger … men jag blir en liten gnutta snålare

Ja, det här är britt-tv-sommaren som bara fortsätter att leverera.

Efter att jag förra veckan👆skrev jag om briljanta, ännu icke Sverige-släppta BBC-serierna Wolf och The Gallows Pole har läsare öst på med frågor om Blue Lights och The Sixth Commandment också, det vill säga ytterligare omtalade serier från BBC som saknar svenska releasedatum – jag återkommer till dem (och motiverar betygen stark fyra respektive stark trea; The Sixth Commandment kanske inte riktigt står sig i konkurrensen, trots en ikonisk Timothy Spall).

Men brittsommaren har så det blir över även för VPN-lösa svenskar.

Shane Meadows The Gallows Pole – »This is England 1760«, som jag kallade den.

I veckan har SVT äntligen lagt ut samtliga avsnitt av ITV-serien Malpractice, och HBO Max har släppt säsong 2 av The Tower, som är ännu bättre än den förra och därmed högst däruppe med de allra bästa brittiska polisserierna. På samma sätt är Malpractice en av de bästa läkarserierna jag sett, i nivå med Bodies och House. Vilket än en gång får mig att vilja älta det här med hur svenska kultursidor utan vare sig kunskapsmässig eller intellektuell täckning förutspått tv-kvalitetsdramats död, bara för att Succession tagit slut samtidigt som streamingmarknaden krisar. Jag tror tvärtom att den mer diversifierade kreativiteten kommer att spira när marknaden är mättad på övergödda metaverse-franchiser. Och för de kulturskribenter som lajvar tv-kritiker utan att ens känna till The Gallows Pole eller Malpractice finns ju faktiskt även ett alla-har-sett-paradexempel i The Bear.

Den andra The Bear-säsongen når John Cassavetes-nivåer.

Jag kan alltså lova en spännande tv- och nyhetsbrev-höst. Igen. Som vanligt. Dock blir jag lite mindre generös med gratisläsning. Jag är i behov av ekonomiskt stöd för att kunna fortsätta (annonser och andra kommersiella beroenden är inte en väg jag kommer att gå). Jag brukar haspa fast betallåset efter knappt halva breven, men framöver blir bara inledningen av breven fria. Så ni som fortfarande är frifluktare … överväg att klicka på betalknappen. Det blir tv-höstens stora win-win! ♦

Bäst i tv-världen just nu

  1. Malpractice (ITV/SVT)
  2. The Bear (FX/Disney+)
  3. The Tower II: Death Message (ITV/HBO Max)
  4. Billions (Showtime/HBO Max)
  5. Rap Sh!t (HBO Max)
  6. It's Always Sunny in Philadelphia (FX/Disney+)
  7. Vgly (HBO Max)
  8. The Clearing (Hulu/Disney+)
  9. Dafne and the Rest (Todo lo otro, HBO Max/SkyShowtime)
  10. Strange Planet (Apple TV+)

Akutläkardrama, läkemedelskonspirationsthriller, sjukhusdeckare och opioid-beroende-skildring – »Malpractice« är allt och lite till

Säsongsbetyg: 📺📺📺📺📺

Det artar sig till ett stor-år för de klassiska genreserierna. Det brittiska polisdramat är på en all-time-high (Happy Valley matchas just nu av The Tower, se nedan), och plötsligt flyttar även det brittiska läkardramat fram positionerna på alla fronter – kreativt och psykologiskt, tekniskt trovärdigt, intrig- och spänningsmässigt. Nu matchas nämligen This is Going to Hurt med Ben Whishaw av Malpractice med en lika hudlös och bländande huvudrollsstjärna i Niamh Algar. En av årets bästa brittiska dramaserier alla kategorier har äntligen nått SVT Play.

Niamh Algar är outstanding. Liksom Malpractice.

Och tro inte att ni vet var ni har serien efter att ha sett ett avsnitt. Den fortsätter att veckla ut färdkartan mot allt modigare mål. Det som först är ett pressat akutläkardrama djupnar till en konspiratorisk läkemedelshärva där sjukhusvärldens speciella processer kring patientjournaler, receptförskrivning, sekretess och internutredningar öppnar nya fack i kriminalthrillerns verktygslåda.

Niamh Algar hyllade jag senast i nyhetsbrev #30 för hennes lysande undercover-huvudroll i Deceit – här lyser hon ännu starkare som akutläkare med tungt psykologiskt och fysiologiskt bagage, först ofrivilligt indragen i kriminella affärer, sedan alltmer gråzonigt medskyldig i en noir-nedåtspiral av felbeslut. Algar är fullständigt outstanding! Samtidigt imponerar djupet även i den stora support-casten.

Malpractice lyckas vara socialrealistisk och sjukhus-äkta samtidigt som den vågar gå över alla gränser med den både pussliga och groteska intrigen. Jag har aldrig hört talas om serieskaparen och manusförfattaren Grace Ofori-Attah, som på Imdb bara står listad tidigare som manusresurs på Idris Elbas In the Long Run, men förklaringen kommer så fort man börjar googla efter intervjuer med henne: givetvis är hon, precis som Bodies-(och Line of Duty-)skaparen Jed Mercurio och This is Going to Hurt-skaparen Adam Kay, läkare i botten och har hela 15 års erfarenhet av att jobba inom NHS.

Den som liksom jag blir supernyfiken på henne efter att ha sett serien rekommenderas att ladda ner pdf-intervjun som finns på den här länken. Här nedan länkar jag även en videointervju med Niamh Algar. ♦

Pressen och spänningen stiger i ny storartad »The Tower«-säsong

This post is for paying subscribers only

Already have an account? Sign in.